check
המרכז הישראלי לאפוטרופסות- תוכנית הפחתת בדידות בקרב קשישות/ים | ביה"ס לעבודה סוציאלית ולרווחה חברתית ע"ש פול ברוולד

המרכז הישראלי לאפוטרופסות- תוכנית הפחתת בדידות בקרב קשישות/ים

"אנשים לעולם לא ישכחו כיצד גרמת להם להרגיש" (מאיה אנג'לו)

תכנית: הפחתת בדידות בקרב קשישות/ים

שם הארגון:. המרכז הישראלי לאפוטרופסות

רכזת התכנית: שמרית פרנקל

המרכז הישראלי לאפוטרופסות (להלן: "המרכז") הוא תאגיד אפוטרופסות ציבורי, המשמש כאפוטרופוס לאלפי אנשים. באחריותו לדאוג ולמלא את צרכיי מקבלי השירות, בהתאם לסמכות שניתנה לו ע"י בית המשפט לענייני משפחה. לכול מקבל/ת שירות יש רכז טיפול במרכז ונציג מבקר הדואג לביקורים סדירים.

התכנית פועלת במסגרת מיזם ארצי של הג'וינט והמוסד לביטוח לאומי ומלווה במחקר של מכון ברוקדייל.  

לרבים מהקשישים/ות שהמרכז הוא האפוטרופוס שלהם/ן אין קשר פרטני מעמיק עם בן משפחה או דמות משמעותית אחרת. רכזת התכנית מבצעת תהליך איתור הכולל הכרות אישית עם כול קשיש/ה.

מטרות:

יצירת  קשר עם קשיש/ה שחווים בדידות, הכרות אישית וזיהוי תחומי עניין וחברה.

איתור וחיבור הקשיש/ה לפעילות משמעותית וכן עידוד קשרים חברתיים שיספקו סיפוק, הנאה ומשמעות.

מאפיינים עיקריים של אוכלוסיית היעד:  

  • נשים בגיל 62 ומעלה וגברים בגיל 67, ללא עורף משפחתי או כול קשר עם אדם קרוב.
  • המרכז מונה כאפוטרופוס/מקבל גמלה בשל קושי בתפקוד פיזי ו/או נפשי.
  • קיימת יכולת ורצון לקשר פרטני.

מעורבות הסטודנטים/יות:

  • עידוד העלאת עניין של הקשיש בסביבתו הקרובה.
  • היכרות ראשונית עם מחלות הזקנה ואוכלוסיית נפגעי נפש.
  • חשיפה לידע, מענים ושירותים לעידוד ופיתוח קשרים חברתיים בזיקנה.

מסגרת הקשר:

שעתיים, אחת לשבוע שיכללו שיחה, פעילות בדגש על עידוד פעילות פנאי וחברה. בתחילת כל קשר יוגדרו מטרות השהייה בהתאם למצב, רצון ויכולת הקשיש/ה.

הדרכה:

מפגש קבוצתי, אחת לשבועיים של שעה וחצי (90 דקות). במקום ושעות יתואמו בהמשך.

הלמידה שלנו מהשטח: בדידות היא מצב מציאותי ו/או חוויה פנימית. הקשר הפרטני מייצר מפגש אנושי ומיוחד ובאמצעותו, מדי שבוע, מתרחשים רגעים מרגשים המאפשרים צמצום בדידות. הביקור הפרטני מייצר קשר של אמון וקירבה ומחזיר תחושת משמעות וערך.

נשמח לדוברי/ות שפות: רוסית, , צרפתית, אנגלית ועוד.

 

אמירות של סטודנטים/יות מביה"ס לעו"ס שבחרו בתכנית בשנה שעברה:

למה זה חשוב: כל פעם מחדש התרגשה שבאתי להקשיב לה. כיף לי לבוא אליה. צריך פשוט לתת לה להרגיש מיוחדת ולהקשיב למה שהיא צריכה באותו רגע.... להיות שם בשבילה. שיהיה לה כתף לבכות עליה.

מה יכול להקשות על השגת המטרות: ההיתקעות שלה על נושאים מסוימים וחוסר עניין בכל דבר אחר.

נקודות חוזק של הקשישה: תמיד יודעת מה היא רוצה. לא מוותרת. (יכול גם לשגע לפעמים).

נקודות חוזק או תכונה חיובית שלמדתי להכיר על עצמי: יש לי יכולת הקשבה.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

למה זה חשוב: שמחה ורצון ליהנות מהדברים הקטנים. רק לשבת ולדבר ולהקשיב זה מספיק. ואפילו שקט זה בסדר. להיות עבורו משהו ברמה קוגניטיבית וחברותית שלו.

מה יכול להקשות על השגת המטרות: הוא נוטה לחזור על דברים. עובדות ושאלות אבל צריך לקבל את זה ואפשר לחפש פרטים חדשים דרך שאלות מעמיקות. גם להבין את הסבטקסט (subtext) מה הוא רוצה שאני אבין מהסיפור ואז לשקף לו.

מה אפשר לעשות יחד: אוהב לשמוע מוזיקה מזרחית קלסית. אוהב לעזור בדברים קטנים במחלקה.

נקודות חוזק של הקשיש: מי יוצא לו לבנות קשר איתו, זוכה ברמות שאי אפשר אפילו להגדיר.

נקודות חוזק או תכונה חיובית שלמדתי להכיר על עצמי: למדתי שהכישרון שלי בליצור קשר עם נוער ומתבגרים, שיש לי נסיון רב איתם, גם מתבטא בקשר עם מבוגרים. לפעמים הם אותם כלים.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

למה זה חשוב: פשוט להיות שם ולהתמיד. עצם ההגעה, הנוכחות וההקשבה חשובים.  טיול קטן העמיק את הקשר. בסוף כל מפגש, ביקש לדעת מתי הפעם הבאה שאני מגיע ומודע לפעם האחרונה שהייתי. אחרי שיצרתי קשר עמוק ואחרי שיצאנו לסיבוב, הוא יותר שיתף פעולה בפאזלים ופעילויות שונות.

מה יכול להקשות על השגת המטרות: מתלונן על זה שהוא לא מרגיש טוב. עקשן ורוצה שדברים יתנהלו בדרך שלו. חוזר על עצמו כל הזמן.

מה אפשר לעשות יחד: אוהב לדבר על מקום הולדתו ועל המשפחה שלו אוהב לצאת לסיבוב קצר.

נקודות חוזק של הקשיש/ה:  ...על אף מצבו הנפשי והפיזי, אי אפשר לקחת ממנו את האופטימיות הקיימת... מסתכל על החצי כוס מלאה וזו תכונה לשאוף אליה.

נקודות חוזק או תכונה חיובית שלמדתי להכיר על עצמי: סבלנות. ידעתי שהיא קיימת בי, אך כל פעם מחדש גיליתי שיש בי אותה יותר ממה שחשבתי.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

למה זה חשוב: להקשיב, לתת לה כמה שיותר עצמאות במסגרת הקשר. להתעקש על הבחירה שלה ושהיא תחליט מה היא רוצה לעשות.

מה יכול להקשות על השגת המטרות: מאוד מושפעת מאובדן המשפחה שמלווה אותה בצורה משמעותית. פחד משינויים ודברים חדשים. הבדידות מלווה אותה ונוכח בחייה וקשה להכיל את זה הרבה פעמים. לא תמיד קל תמיד לשמוע על החיים שלה.

מה אפשר לעשות יחד: ציור, מוזיקה, צפייה באופרות, בלט, סרטים מצוירים, קריאה.

נקודות חוזק של הקשיש/ה: חוזק פנימי אדיר.

נקודות חוזק או תכונה חיובית שלמדתי להכיר על עצמי: יכולת התמדה.

מידע נוסף במצגת המצ"ב.