במסגרת פרקטיקום זה נכיר עקרונות טיפול מבוסס מנטליזציה והטמעתם בתהליכים טיפוליים. מנטליזציה, או תפקודים רפלקטיביים, היא היכולת של האדם להבין את המחשבות, הרגשות והצרכים של עצמו ושל אחרים. היכולת למנטליזציה היא אחת מאבני היסוד של יכולותינו הבין-אישיות, והיא חיונית לתפקוד חברתי, משפחתי ורגשי. גוף ידע מחקרי נרחב מצביע על כך שמנטליזציה היא מושג מרכזי חוצה-תאוריות וחוצה-אבחנות, המועיל לא רק להבנה תאורטית של הקשיים שבבסיס הפגיעות להתפתחותה של פסיכופתולוגיה, אלא גם לטיפול בה ויכולת זו אף מגינה מפני היווצרותן של הפרעות נפשיות רבות.
בהתאמה, המודל הטיפולי (טיפול מבוסס מנטליזציה, ( MBT), המתבסס על מסגרת תאורטית אינטגרטיבית המשלבת בין חשיבה דינמית-פסיכואנליטית, מערכתית-משפחתית, קוגניטיבית-התנהגותית ובין תפיסות ביולוגיות-חברתיות ואקולוגיות, נמצא יעיל בטיפול במגוון רחב של קשיים.
במהלך הקורס נעמיק במודל הטיפולי- MBT . המודל הטיפולי פוּתח במקור לטיפול בהפרעת אישיות גבולית, באוכלוסייה אשר ברובה הגדול נחשפה לטראומה בין-אישית בילדות. ואולם עם השנים התרחבה ההבנה וכן העדויות המחקריות לכך שעבודה קלינית מבוססת מנטליזציה מסייעת בהתמודדות עם הפרעות רגשיות ועם קשיים שונים, כגון הפרעות אכילה, פגיעה עצמית, בעיות התנהגות, הורות בסיכון, פגיעה מינית בקרב ילדים, סכסוכי גירושין, משפחות אומנה ועוד.
בקורס נלמד כיצד לאמץ ולשמר את העמדה המנטליסטית בעבודתנו. עמדה זו בבסיסה היא אמפתית ומאופיינת בעמדה "לא יודעת" של המטפל, וכן בסקרנות, בחוסר שיפוטיות ובחום כלפי המטופל. היא מאופיינת בהדגשת מנטליזציה ואתגור מצבים קדם-מנטליסטיים / קריסות במנטליזציה, ובדגש על שמירה על איזון בארבעה ממדים: בין רגש למחשבה, בין מנטליזציה אוטומטית/סמויה למנטליזציה נשלטת, בין מיקוד פנימי לחיצוני, ובין מיקוד בעצמי למיקוד באחר.