קורס הדרכה למדריכים חדשים

דף הבית

line

אודותינו

line

סגל היחידה

line

קבלה והרשמה

line

Pictures-Button

line

קורסים

line

כתבו עלינו בתקשורת

line

צור קשר

line

waze

 

בית הספר לעבודה סוציאלית ורווחה חברתית ע"ש פאול ברוואלד

האוניברסיטה העברית בירושלים

שנה"ל תשע"ט

2018/2019

 

קורס הדרכה למדריכים חדשים

רכז הקורס-ינון שרים דניאל

פרופ' תשבי אוריה-סמסטר א'

ד"ר לויט שבתאי-סמסטר ב'

המטרה:

בסיום הקורס הסטודנט יקבל תעודת מדריך מהאוניברסיטה העברית. 

קורס זה  נעשה בשיתוף פעולה עם  החטיבה לקידום נוער  וצעירים ומיועד לעובדיה .

הקורס מהווה ההכשרה בסיסית של מדריך חדש ומטרתו להקנות יסודות להבנת תהליך ההדרכה ולביצוע מטלות התפקיד.

 

מבנה הקורס:

הקורס יתקיים בימי ד' בין השעות 8.30-12.00

8.30-10.00- תאוריה , מרצי הקורס

10.30-12.00-פרקטיקום , מנחי  קידום נוער: דרור גלס ונדב קניאל (חלוקה לשתי קבוצות)

תחילת הקורס ביום ד' 17/10/18

 

התכנים:

על מנת להשיג את מטרת הקורס נלמד השנה מספר תחומי ידע מרכזיים. הצירים האלה הם:

  • החצנה של תהליך הלמידה השנתי ומתן כלים להתמודדות עם השלבים השונים של תהליך ההדרכה.
  • הבנת תכנים ייחודיים של מקצוע ההדרכה
  • לימוד משותף לאור חוויות ממפגש ההדרכה של המשתתפות בקורס
  • למידה ייחודית על ההדרכה בטיפול באוכלוסיות קצה

 

תכנים אלה יועברו באמצעות הוראה פרונטאלית, דיונים, סיכום מאמרים עיוניים והצגות מקרים של המדריכים בקורס. 

כמו כן יתקיימו  שתי קבוצת  פרקטיקום על הסוגיות  העולות מהמפגש ההדרכתי בשטח.

רשימת הקריאה תשקף את הנושאים אשר יכוסו במהלך השנה.

ייתכנו שינויים בחומר הקריאה לאור צורכי הלמידה המתפתחים של המדריכים.

 

המטלות:

ההשתתפות בקורס כרוכה במספר מטלות והן:

  • הנוכחות בשיעורים  ובפרקטיקום חובה- היעדרות מיותר משלושה מפגשים בכל סמסטר גורמת לכישלון בקורס.
  • השתתפות פעילה- השתתפות בדיונים והבאת חומרים מההדרכה למפגש
  • קריאה שוטפת של ספרות מקצועית (יינתנו גם תרגילי רשות)
  • כתיבת עבודת סיכום או הצגה בכיתה
  • הדרכת 2-3 מודרכים , וכתיבת יומן הדרכה אחת לשבוע.

 

הציון:

הציון בקורס הוא על בסיס עובר/נכשל. העוברים יקבלו תעודה הסמכה למדריך של האוניברסיטה העברית.

 

שעת קבלה:

אוריה- ימיי שני בין השעות 10.00-15.00 בתיאום מראש בטלפון :0524312420

שבתאי -אחרי השיעור או על פי תיאום מראש בטלפון: 055-6642736

 

על המרצה:

פרופ' תשבי אוריה

פסיכולוגית קלינית מומחית ומדריכה, חברת סגל בבי"ס לעבודה סוציאלית ולרווחה חברתית ,ובחוג לפסיכולוגיה.

 

ד"ר שבתאי לויט

בעל שלושים ושבע שנות ניסיון בתפקידי ניהול, הדרכה, פיקוד, ייעוץ, מחקר, וקביעת מדיניות בשירותי סיוע

מתוכם מעל עשרים שנה בתחום ההתמכרויות. בעל תואר שלישי בעבודה סוציאלית. השילוב של פרקטיקה

ואקדמיה.

יש לי יכולות טיפול המשלבות ראייה דינאמית עם שיטות קצרות טווח המבוססות ראיות.

 

קורס הדרכה למדריכים בקידום נוער

 

17.10.2018 – מפגש ראשון – היכרות. חוויות חיוביות ושליליות מהדרכה.

24.10- 31.10.2018 -    מהי הדרכה ?? הדרכה לעומת הוראה, יעוץ וטיפול, מודלים של הדרכה.

קרון, תמר (1994 ) מהי הדרכה? דילמות גישות ודגמים. מתוך: קרון, ת. וירושלמי, ח. (1994). הדרכה בפסיכותרפיה. ירושלים, הוצאת מאגנס.

Frawley, M.G. & Sarnat, J. E. (2001). The supervisory relationship : A contemporary psychodynamic approach. N.Y. Guilford Press. Chapter 2: Models of Supervision, p. 25-49

 

7.11.2018-  14.11.2018– הקשר ההדרכתי וברית עבודה הדרכתית, תהליך מקביל

Wood, C. (2005). The supervisory working alliance: a model providing direction for college counselling supervision. Journal of College Counseling, 8, 127-137.

ימין, ע., ירושלמי, ח., תשבי, א., רועה, ד. (2017). תרומת מאפיינים התייחסותיים בקשר ההדרכתי  לתפיסת המסוגלות העצמית של המודרך ולעבודתו השיקומית בבריאות הנפש. חברה ורווחה 37(3), 555-582.  

 

21.11.2018 – סגנונות למידה של מודרכים  וסגנונות הדרכה

Wolfsfeld, L. & Haj Yahia, M.(2010). Learning and supervisory styles in the training of social workers. The Clinical Supervisor, 29:1, 68-94

 

28.11.2018 –  הדרכה על זהוי קרעים ותיקון  בקשר הטיפולי: זיהוי קרע ותיקון ושימוש במשחקי תפקיד בהדרכה.

Safran, J.D., Muran, J.C. , Stevens, C. & Rothman, M (2007). A relational approach to supervision: Addressing ruptures in the alliance. In: C.A. Falender & E.P. Shafranske (Eds.). Casebook for clinical supervision: A competency based approach. Washington D.C. American Psychological Association, p. 137-157.

5.12.2018 – סוגיות אישיות בתוך ההדרכה – הגבולות בין הדרכה לבין טיפול.

Frawley-Odea, M.G. & Sarnat, J.E. (2001). The supervisory relationship: A contemporary psychodynamic approach. N.Y. Guilford. Chapter 7: The teach/treat issue, p. 136-169.

 

12.12.2018 –פניה לעזרה בקרב מתבגרים

 

Evans, E., Hawton, K. & Rodham, K. (2005). In what ways are adolescents who engage in self-harm or experience thoughts of self-harm different in terms of help-seeking, communication and coping strategies ?    Journal of Adolescence, 28, 573-587.

 

Gulliver, A., Griffiths, K.M. & Christensen, H. (2010). Perceived barriers and facilitators to mental health help-seeking in young people: a systematic review. BMC Psychiatry, 10:113.

 

 

 

19.12.2018 – פגישה ראשונה עם מתבגר 

Cooper, S. (1988). David: The first hour in the assessment and treatment of an adolescent. Child and Adolescent Social Work, v. 5 (3), 218-22

and Treatment of an

26.12.2018 – גבולות והגמשתם בטיפול במתבגרים

בר-שדה, נ. (2008). הברית הטיפולית ומקומה של הגמישות והיצירתיות בעבודה עם מתבגרים ומבוגרים נפגעי תקיפה מינית. אתר פסיכולוגיה עברית

https://www.hebpsy.net/articles.asp?id=1675

יישוג – מתבגרים ברחוב

Connolly, J.A. & Joly, L.E. (2012). Outreach with street-involved youth: A quantitative and qualitative review of the literature. Clinical Psychology Review, 32, 524-534.

 

2.1.2019 – העברה נגדית בטיפול עם מתבגרים

Sarles, R.M. (1994). Transference -counter transference issues with adolescents: Personal reflections. American Journal of Psychotherapy, v. 48(1), 64-74.

לשם-אורן, ת. העברה, העברה נגדית ותהליכים מקבילים בטיפול ובהדרכת עובדים בתחום נוער נפגע סמים.

www.izun.org.il/imageBank/articales/81007.doc

 

9.1.2018 – עבודה טיפולית עם הורים למתבגרים

במברגר, א. ותשבי א. (2017). דברים שרואים משם לא רואים מכאן : טיפול בהורים למתבגרים בראייה התייחסותית. מתוך : כהן אסתר (עורכת). טיפול בהורות: גישה אינטגרטיבית לטיפול בבעיות ילדים באמצעות הוריהם. תל-אביב, הוצאת אח. עמודים 223-272.

16.1.2018 - הערכה והדרכה  – כיצד שומרים על המתח בין שני התפקידים ?

Bogo, M., Regehr, C.,  Power, R. & Regehr, G. (2007). When Values Collide, The Clinical Supervisor, 26:1-2, 99-117.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.