קורס הדרכה למדריכים חדשים

דף הבית

line

אודותינו

line

סגל היחידה

line

קבלה והרשמה

line

Pictures-Button

line

קורסים

line

כתבו עלינו בתקשורת

line

6Button

line

צור קשר

line

waze

 

בית הספר לעבודה סוציאלית ורווחה חברתית ע"ש פאול ברוואלד

האוניברסיטה העברית בירושלים

שנה"ל תשע"ט

2018/2019

קורס הדרכה למדריכים חדשים

ד"ר לויט שבתאי

המטרה:

בסיום הקורס הסטודנט יקבל תעודת מדריך מהאוניברסיטה העברית. 

קורס זה מהווה ההכשרה בסיסית של מדריך חדש ומטרתו להקנות יסודות להבנת תהליך ההדרכה ולביצוע מטלות התפקיד.

התכנים:

על מנת להשיג את מטרת הקורס נלמד השנה מספר תחומי ידע מרכזיים. הצירים האלה הם:

  • החצנה של תהליך הלמידה השנתי ומתן כלים להתמודדות עם השלבים השונים של תהליך ההדרכה.
  • הבנת תכנים ייחודיים של מקצוע ההדרכה
  • לימוד משותף לאור חוויות ממפגש ההדרכה של המשתתפות בקורס

תכנים אלה יועברו באמצעות הוראה פרונטאלית, דיונים, סיכום מאמרים עיוניים והצגות מקרים של המדריכים בקורס.  רשימת הקריאה משקפת את הנושאים אשר יכוסו במהלך השנה. ייתכנו שינויים בחומר הקריאה לאור צורכי הלמידה המתפתחים של המדריכים.

המטלות:

ההשתתפות בקורס כרוכה במספר מטלות והן:

  • הנוכחות בשיעורים חובה- היעדרות מיותר משלושה שיעורים בכל סמסטר גורמת לכישלון בקורס.
  • השתתפות פעילה- השתתפות בדיונים והבאת חומרים מההדרכה לשיעור
  • קריאה שוטפת של ספרות מקצועית (יינתנו גם תרגילי רשות)
  • כתיבת עבודת סיכום או הצגה בכיתה
  • הדרכת סטודנט אחד לפחות, וכתיבת יומן הדרכה אחת לשבוע.

הציון:

הציון בקורס הוא על בסיס עובר/נכשל. העוברים יקבלו תעודה הסמכה למדריך של האוניברסיטה העברית.

שעת קבלה- אחרי השיעור או על פי תיאום מראש בטלפון: 055-6642736

על המרצה:

בעל שלושים ושבע שנות ניסיון בתפקידי ניהול, הדרכה, פיקוד, ייעוץ, מחקר, וקביעת מדיניות בשירותי סיוע

מתוכם מעל עשרים שנה בתחום ההתמכרויות. בעל תואר שלישי בעבודה סוציאלית. השילוב של פרטיקה

ואקדמיה, מאפשר לי לראות זויות חדשות ומאתגרות בתחומי הסיוע. בנוסף, יש לי מומחיות בתחומים

הבאים: התמכרויות, טיפול בפוסט טראומה בשיטת 'חשיפה ממושכת', טיפול ב EMDR (אני כרגע מסיים שלב

2), בטיפול קצר טווח, ואני בוגר בית הספר של מרכז ויניקוט ללימודים מתקדמים ותלמיד (שנה שלישית)

בתוכנית 'המעשה הטיפולי' במכון הפסיכואנליטי בירושלים.

יש לי יכולות טיפול המשלבות ראייה דינאמית עם שיטות קצרות טווח המבוססות ראיות.

 

 

בית הספר לעבודה סוציאלית ורווחה חברתית ע"ש פאול ברוואלד

האוניברסיטה העברית בירושלים

שנה"ל תשע"ז

2016/2017

 

תוכנית השיעורים סמסטר א'*

 

תאריך

נושא השיעור

פריט קריאה לקראת השיעור

שיעור 1: 01/11/16

 

היכרות: מפגש ראשון ודוחות תהליכיים

 

שיעור 2: 08/11/16

 

מבוא להדרכה

קרון (1994)

Knight, 2004

שיעור 3: 15/11/16

עקרונות למידה: המורה בתוכנו

Carroll, 2009

שיעור 4: 22/11/16

תורת ההדרכה

תשבי, 2011 

Bernard, 1979   (עמוד 65)

A Brief Summary of Supervision Models

שיעור 5: 29/11/16

בניית תוכנית הדרכה/ אבחון חינוכי

לעבור על טפסי הערכה

זילברמן (1995)

Lemberger& Marshack (1991)

שיעור 6: 06/12/16

מעגל הלמידה  + סגנונות למידה

פרק רלוונטי מהדוקטורט

Wolfsfeld & Haj Yahia (2010)

שיעור 7: 13/12/16

הקשר ההדרכתי

מאמר שלי שלא פורסם, אשלח במייל

 

שיעור 8: 20/12/16

המשך הקשר

ירושלמי, ח. (2012הדרכה כמרחב של השפעות הדדיות. פסיכולוגיה עברית] גרסה אלקטרונית]

:http://www.hebpsy.net/articles.asp?id=2754

 

שיעור 9: 27/12/16

הכובע הפיקוחי והתמיכתי עם בני דור ה- Y      

Thompson & Gregory, 2012

שיעור 10: 03/01/17

מודעות עצמית של המודרך

Urdang, 2010

שיעור 11: 10/01/17

קשיים נורמטיביים מול "לקות" Impairment

Lamb & Swerdlik (2004)

שיעור 12: 17/01/17

הערכה: החלק השיפוטי בהדרכה

Bogo et. al (2007) When values collide

 

שיעור 13: 24/01/17

מטרות התערבות + המשגת ההתערבות

לא נמצא מאמר על קביעת מטרות התערבות והדרכה.

 

 

*קריאת חובה מודגשת. ייתכנו שינויים על פי ההתקדמות בתכנים.

 

רשימת קריאה

מבוא להדרכה

קרון,תמר. (1994). מהי הדרכה: דילמות, גישות ודגמים. מתוך הדרכה בפסיכותרפיה, תמר קרון  וחנוך ירושלמי (עורכים). ירושלים: מאגנוס, עמודים 11-24.

 

Kadushin, Alfred. (2002). Supervision in Social Work (4th edition), New York: Columbia University Press. Chapter 5: Principles and problems in implementing educational supervision, pp 175-216.

 

Knight, Carol (2004). Modeling professionalism in supervising interns. In M.J. Austin & K.M. Hopkins (Eds.), Supervision as collaboration in the human services, (pp 110-124).

ההתחלה

זילברמן, יהודית (1995). כלים שלובים הדרכה בעבודה סוציאלית: תיאוריה, תהליכים וכלים, תל אביבי: בית הספר המרכזי לעובדים בשירותים חברתיים. פרק ט' פגישת הדרכה, עמודים

61-66.

Rosenthal-Gelman, C. (2004). Anxiety experienced by foundation-year MSW students entering field placement: Implications for admissions, curriculum and field education. Journal of Social Work Education, 40 (1), 39-54.

Sun, A. (1999). Issues BSW interns experience in their first semester practicum. The Clinical Supervisor, 18 (1), 105-123.

Thompson, C. & Gregory, J.B. (2012). Managing millennials: A framework for improving attraction, motivation and retension. Psychologist Manager Journal, 15, 237-246.

Walsh, Thomas (2002). Structured process recording: A comprehensive model that incorporates the strengths perspective. Social Work Education, 21(1), pp 21-34.

אבחנה חינוכית

זילברמן, יהודית (1995). כלים שלובים הדרכה בעבודה סוציאלית: תיאוריה, תהליכים וכלים, תל אביבי: בית הספר המרכזי לעובדים בשירותים חברתיים. פרק ה' זיהוי דפוסי העבודה של המודרך בתחום ההתערבות המקצועית, עמודים 38-41.

Lemberger, J. & Marshack, E.F. (1991). Educational assessment in the field: An opportunity for teacher-learner mutuality. In D.Schneck et.al. (Ed.), Field education in Social Work , pp 187-197.

Regehr, C., Regehr, G., Leeson, J., & Fusco, L. (2002). Setting priorities for learning in the field practicum: A comparative study of students and field instructors. Journal of Social Work Education, 38 (1), 55-65.

סוגיות נבחרות בכניסה לתפקיד המדריך

Arkin, Nava (1999). Culturally sensitive student supervision: Difficulties and challenges. Clinical Supervisor, 18(2), 1-16.

Finch, J. & Taylor, I. (2013). Failure to fail? Practice educators' emotional experience of assessing failing social work students. Social Work Education, 32(2), 244-258.

Haj-Yahia, M.M. (1997). Culturally sensitive supervision of Arab Social Work students in a western university. Social Work, 42(2), 166-174.

Lamb, D.H. & Swerdlik, M.E. (2003). Identifying and responding to problematic school psychology supervisees: The evaluation process and issues of impairment. The Clinical Supervisor, 22(1), 87-110.

Nehami Baum (2010): Co-supervisees as siblings: A study of student trainees

sharing the same supervisor, The Clinical Supervisor, 29:2, 209-227

Regehr, C., Stalker, C.A., Jacobs, M. & Pelech, W. (2001). The gatekeeper and the wounded healer. The Clinical Supervisor, 20(1), 127-143.

Knox, S., Edward, L.M., Hess, S.A., Hill, C.E. (2011). Supervisors self-disclosure: Supervisees' Experiences and Perspectives. Psychotherapy, 48(4), 336-341.

למידה: מעגל הלמידה וסגנונות למידה

Allstetter Neufeldt, Susan (1999). Training in reflective processes in supervision. In E. Holloway & Carroll, M. (eds), Training counseling supervisors. New York: Sage, pp 92-105.

Bogo, Marion & Vayda, Elaine (1998). The practice of field instruction in Social Work: Theory and process (2nd edition), Toronto: University of Toronto Press. Chapter 1: The Integration of Theory and Practice: The ITP Loop Model, pp 3-27. 

Carroll, Michael (2009). Supervision: Critical Reflection for Transformational

Learning, Part 1, The Clinical Supervisor, 28:2, 210-220

Price, L. (2004). Individual differences in learning: Cognitive control, cognitive style and learning style. Educational Psychology, 24 (5), 681-698.

Raschick, M, Maypole, D.E., & Day, P.D. (1998). Improving field education through Kolb Learning Theory. Journal of Social Work Education, 34(1), pp 31-42.

Wolfsfeld, Lauren & Haj-Yahia, Muhammad M. (2010). Learning and supervisory styles in the training of Social Workers, The Clinical Supervisor, 29:1, 68-94

Zorga, Sonja (1997). Supervision process seen as a process of experiential learning. The Clinical Supervisor, 16(1), pp 145-161.  

 

הקשר ההדרכתי:

זילברמן, יהודית (1995). כלים שלובים הדרכה בעבודה סוציאלית: תיאוריה, תהליכים וכלים, תל אביבי: בית הספר המרכזי לעובדים בשירותים חברתיים. פרק י"ב קונפליקטים ומתחים בתהליך ההדרכה, עמודים 99-113.

ידידיה, ט. (2003). תחושת העצמה ויכולת אמפטיה בהדרכת סטודנטים בעבודה סוציאלית. חברה ורווחה, כ"ג, 2.

יצחקי, ח. ושטרן, ל. (2000). השתלטות יחסים הוריים על יחסי הדרכה- כיצד לזהות את הגלישה? חברה ורווחה, כ' 2, 213-223 .

ירושלמי, ח. (2012הדרכה כמרחב של השפעות הדדיות. פסיכולוגיה עברית] גרסה אלקטרונית]

:http://www.hebpsy.net/articles.asp?id=2754

רובינשטיין, גידי (1990). הגבול בין הדרכה לטיפול- מבט שני. שיחות, כרך ה' (1), עמודים 38-44.

שרון, דן ורובינשטיין גידי (1989). היבטים טיפוליים בהדרכה והדילמות הכרוכות בהם. חברה ורווחה, כרך ט' (4), עמודים 360-372.

 

Atwood, Joan D. (1986). Self-Awareness in supervision. The Clinical Supervisor, 4(3), pp 79-95.

Baum, Nehami (2011). The supervisory relationship as a triangle: A study of students' perceptions. Families in Society, 92(3), 262-268.

Cousins, C. (2010). 'Treat me don't beat me'… Exploring supervisory games and their effect on poor performance management. Practice, 22 (5), 281-292.

Ellis, M.V. (2001). Harmful supervision, a cause for alarm: Comment on Gray et al. (2001) and Nelson and Friedlander (2001). Journal of Counseling Psychology, 48 (4), 401-406.

Gray, L.A., Ladany, N., Walker, J.A., & Ancis, J.R. (2001). Psychotherapy trainees' experience of counterproductive events in supervision. Journal of Counseling Psychology, 48 (4), 371-383.

Hartl, Tamara L. Marino, Catherine M., Regev, Lisa, Zeiss, Robert A., Zeiss, Antonette M. & Leontis, Carrie (2007). Clients' sexually inappropriate behaviors directed towards clinicians: Conceptualization and management. Professional Psychology: Research and Practice, 38:6, pp 674-681.

Jacobs, Kathy (1991). Violations of the supervisory relationship: An ethical and educational blind spot. Social Work, 36(2), pp 130-135.

Kadushin, A. (1968). Games people play in supervision. Social Work, 13(3), 23-32.

Rosenblatt, Aaron & Mayer, John E. (1975). Objectionable supervisory styles. Social Work, 20(3), pp 184-189.

Urdang, Esther (2010). Awareness of self: A critical tool. Social Work Education, 29:5, pp 523-538.

 

מודלים שונים של הדרכה

בן-עוז, מ. (2004). דיאלוג חדש ביחסי המדריך-מודרך בפרספקטיבה של גישת הכוחות. בתוך ב.צ. כהן וא. בוכבינדר (עורכים), מן הכוח אל הפועל: גישת הכוחות בעבודה סוציאלית (עמ' 259-268). תל-אביב: רמות- אוניברסיטת תל אביב.

תשבי, א. (2011). התפתחות "עצמי מקצועי" בתוך קשר: המודל ההתייחסותי בהדרכה. שיחות, כ"ו (1), 1-8.

 

Bernard, J.M. (1979). Supervisor training: A discrimination model. Counselor Education and Supervision, 19, 60-68.

Davys, A.M. & Beddoe, L. (2009). The reflective learning model: Supervision of Social Work students. Social Work Education, 28(8), 919-933.

Franklin L.D. (2011): Reflective Supervision for the Green Social Worker:

Practical Applications for Supervisors, The Clinical Supervisor, 30:2, 204-214

Kaufman, J. & Schwartz, Y. (2003). Models of supervision: Shaping professional identity. Clinical Supervisor, 22(1), pp. 143-158.

Luke M. & Bernard, J.M. (2006). The school counseling supervision model: An extension of the discrimination model. Counselor Education and Supervision, 45, 282-295.

Tsui, M.S. (2005). Social work supervision: Contexts and concepts. Thosand Oaks: Sage.

הערכה

Bogo, M., Regehr, C., Power, R., & Regehr, G. (2007). When values collide. The Clinical Supervisor, 26(1-2), 99-117.

Morrison Dore, M, Newman Epstein, B. & Herrerias, C. (1992). Evaluating students' micro practice field performance: Do universal learning objectives exist? Journal of Social Work Education, 28(3), pp 353-362.

ביצוע וסיום ההדרכה

באום, נחמי (2006). סיום מאולץ של קשר טיפולי. חברה ורווחה, כו' (3), עמ' 355-375.

Bisman, C. (2004). Social work values: The moral core of the profession. British Journal of Social Work, 34, 109-123.

Homonoff, E. (2008). The heart of social work: Best practioners rise to the challenges in field instruction. The Clinical Supervisor, 27 (2), 135-169.

Lawson, Hillary (ed.) (1998). Practice teaching- Changing Social Work, Chapter 8: Managing Endings in Practice Teaching, 128-140.