check
המועצה לשלום הילד | ביה"ס לעבודה סוציאלית ולרווחה חברתית ע"ש פול ברוולד

המועצה לשלום הילד

 

כתובת: קמפוס ילדים, הר הצופים

אשת קשר: מירה קרני mira-karni@children.org.il  02-678-0606

 

מדריכה: רונית שפירא

 המועצה לשלום הילד שהוקמה לפני 30 שנה הינה עמותה (עצמאית) המשמשת כגוף סנגור למען זכויות הילדים בישראל. המועצה פועלת על מנת לקדם, לשמר ולשפר את שלומו של הילד בישראל, רווחתו וזכויותיו.  ילדים המהווים שליש מהאוכלוסייה בישראל, הם קבוצת מיעוט מוחלשת בחברה, החסרה את הכוח הפוליטי והחברתי על מנת לשנות את מצבה, לדרוש את המשאבים המגיעים לה, ולהביע את דעתה ורצונה.  

המועצה לשלום הילד הוקמה על מנת להוות קול וגוף מייצג של האינטרסים, הצרכים והזכויות של כלל הילדים בישראל. בכלל זה יהודים וערבים, עולים וותיקים, עניים ועשירים, חולים ובריאים.  

המועצה מתאפיינת בשילוב שבין פעילות למען ילדים יחידים הנתונים במצבי מצוקה ובפתרונן של בעיות קונקרטיות, לבין פעילות במישור הכוללני לצורכי; מחקר והדרכה, הפצת מידע, חקיקה ומעקב אחר אכיפה, והשפעה על מדיניות. כל זאת באופן המשיג שיפור ברווחתם ובזכויותיהם של אלפי ילדים בישראל. 

המועצה לשלום הילד הינה הגוף המוביל בתחום זכויות הילד בישראל, וככזה היא זוכה להכרה ולהוקרה מכל שכבות הציבור, כמו גם בקרב המחוקקים, קובעי המדיניות ואנשי מקצוע בתחומים שונים העוסקים בשלום הילד. 

בין הפעילויות המרכזיות ניתן למנות:

האומבודסמן לילדים ונוער ("נציב קבילות ילדים ונוער"): פועל למען הגנה וקידום זכויותיהם, רווחתם ושלומם של ילדים ובני נוער ברמה הפרטנית. האומבודסמן מהווה כתובת לילדים, הורים, אנשי מקצוע ואחרים, הרוצים ייעוץ, ליווי, גישור,, בקרה ועזרה בכל הקשור להגנת הילד ובכל מגוון הנושאים הקשורים לילדים ולבני נוער. מדי שנה האומבודסמן מקבל למעלה מ-8000 פניות חדשות. 

מרכז הילד והמשפט: הזרוע המשפטית של המועצה לשלום הילד, עוסקת במכלול ההיבטים המשפטיים הנוגעים לשלומם, רווחתם וזכויותיהם של קטינים, כולל ייזום וקידום חקיקה, ייזום התדיינויות משפטיות בעניינים בעלי אופי עקרוני, מתן ייעוץ משפטי וסיוע. בכלל זה מפעיל המרכז פרויקט ליווי לקטינים נפגעי עבירה.

תוכנית ליווי קטינים נפגעי עבירה: הפרויקט מיועד לילדים ונוער עד גיל 18 אשר נפלו קורבן לעבירות פליליות, בעיקר לעבירות מין או אלימות.  מטרת הפרויקט לתת מענה לקשיים הייחודיים של קורבנות העבירה (והוריהם) באמצעות מתן מידע, תמיכה, תיווך וגישור בהקשר להליך המשפטי באמצעות "מלווים" |(רובם סטודנטים למשפטים) (תפקיד המלווה אינו טיפולי)

שנתון סטטיסטי "ילדים בישראל " : שנתון סטטיסטי ייחודי ועדכני (השנה במהדורה העשרים ושלוש) המשמש ככלי עבודה וכמקור מידע.  בעזרת השנתון ניתן לראות מה השקיעה החברה הישראלית בילדיה הלכה למעשה, ולהציב בסיס לדיון על צרכים, מענים, סדרי עדיפויות, תכנונים והערכות לעתיד.

מרכז ההדרכה : המועצה מעניקה ידע וכלים בנושא שלום הילד וזכויותיו לאוכלוסיות מגוונות במגוון רחב של פעילויות. הפעילויות כוללות ייעוץ ותכנון תוכניות הדרכה, הפקת כנסים וימי עיון, והעברת פעילויות חינוכיות שבניהם ניתן למנות: 

ניידת זכויות הילד: הניידת מעבירה פעילות חווייתית ומהנה בנושא זכויות הילד ואחריותם כלפי זולתם. צוות ההדרכה של הניידת הפעיל עד היום למעלה מכ-300,000 ילדים בבתי ספר יסודיים ובמסגרות אחרות בכל רחבי הארץ. (הפרויקט נמשך זה 19 שנה)

מניעת סינדרום טלטול תינוקות: פרויקט הסברה ומניעה שמטרתו העלאת המודעות בקרב הורים לתינוקות, מטפלים, אנשי מקצוע ואחרים הבאים במגע עם תינוקות ל"סינדרום טלטול תינוקות" ולסכנות הטמונות בו. הקמפיין כולל חשיפה תקשורתית, ימי עיון, פיתוח ועריכת חומר מקצועי חוברות הדרכה להורים ועוד.  

מיזם "מהלב" :פרויקט שמטרתו להפחית התעללות והזנחת ילדים בישראל ולשפר את ההתמודדות המערכתית עם התופעה. זאת באמצעות:  

1. שינוי ועיצוב סדר העדיפויות החברתי והמדיני בתחום.  

2. הערכה ומדידה של נתונים בתחום על מנת לאפשר הגברת אפקטיביות של תכניות.  

3. פיתוח ותמיכה ברעיונות ותוכניות חדשות. 

4. הבטחת משאבים שתאפשר מימוש חזון המיזם. (הפרויקט מתקיים בשיתוף ארגונים נוספים   

             ומשרדי ממשלה באדיבות חברת EBS וקרן שוסטרמן-ישראל)

 

נס הנגב לשלום הילד: כנס מדיניות ראשון מסוגו בישראל (השנה ה-15 ברציפות) המתמקד בשלום הילד בישראל מנקודת ראות של מדיניות כוללת, תכנון ומעשה. מיועד לקובעי מדיניות ולדרג הבכיר ברשויות, אקדמיה, אנשי תקשורת, אנשי מקצוע בכירים  ובני נוער.

השתלבות סטודנטים לעבודה סוציאלית קהילתית במועצה לשלום הילד:

סטודנטים המעוניינים לפעול במסגרת "ההכשרה המעשית" במועצה לשלום הילד, ישלבו בין פעילות כוללנית בפיתוח פרויקטים, למעורבות פרטנית במסגרת יחידות "נציב הקבילות" ו"פרויקט ליווי נפגעי עבירה" .

להלן פרויקטים אפשריים לפעילות הסטודנטים :

1. הרחבת פעילות הפרויקט למניעת טלטול תינוקות והפרויקט למניעת התעללות בילדים לחברה הערבית.  בכלל זה יידרש לאתר גורמים, קהלים, ואנשי מקצוע  אותם נכון לחשוף למידע,  להעביר   

פעילויות מותאמות, לקדם פרסום תקשורתי של הנושאים ועוד.

2. הרחבת מיזם "מהלב" באמצעות שיתופי פעולה עם תנועות נוער שונות. לאור העובדה שתנועות הנוער מהוות מעגל השתייכותי משמעותי עבור בני  הנוער, אנו מעוניינים לבחון שיתופי פעולה עמם בנדון.

3. תיאום וקידום שיתופי פעולה לצורך מניעת היפגעות קטינים באמצעות האינטרנט.

האינטרנט מהווה בשנים האחרונות כר פעילות נרחב בו קטינים מרבים לפעול, לעיתים קרובות ללא ידיעת או מודעות ההורים, ונוטים להיפגע מהשלכות פעילות זו. גורמים שונים עוסקים בהגברת המודעות "לסכנות האורבות ברשת". יש חשיבות לאיתור חסרים, תיאום בין הגורמים, סנכרון, ותיעול של הפעולות בתחום.

4. קידום מסגרות העשרה ופעילות לילדים בעלי צרכים מיוחדים בשעות הצהריים. עפ"י פניות המתקבלות במועצה עולה כי לילדים בעלי צרכים מיוחדים פעמים רבות חסרה מסגרת העשרה בשעות הצהריים. בשל מוגבלותם הם אינם יכולים להשתלב במסגרות המצויות בסביבה, והדבר פוגע באפשרויות התעסוקה של ההורים וברווחת הילדים. יש צורך לערוך מיפוי הצרכים, המשאבים הקיימים, הגורמים המשפיעים על הימצאותם/העדרם, ייזום וקידום תוכניות מותאמות במקומות חסרים.

5. קידום זכויותיהם של ילדי אסירים בעת מפגשים עם אבותיהם בכלא. עפ"י פניות שהתקבלו במועצה התברר ששירות בתי הסוהר שינה בתקופה האחרונה את כללי המפגשים בין ילדים לאבותיהם, באופן המונע מפגש אישי (פיזי) בין הילד לאב. חלק מהילדים חווים זאת כפגיעה של ממש. יש צורך לברר מספר הילדים המבקרים אבותיהם בבתי הכלא וצרכיהם, התנאים המתקיימים בעת הביקורים,

     דרישות השב"ס, ולקדם מדיניות מיטיבה עבור הילדים.